Search This Blog

Sunday, 21 September 2014

60 saat : terima ujian atau hasutan?

Bismillahirrahmanirrahim

telephone conversation on one fine afternoon.

A : assalamualaikum, unit ABC.
B : waalaikumssalam. dimana ne?

A : unit ABC. biskita kan becakap sama siapa?
B : inda bah, aku ne kan betanya. berapa numbur telipun XYZ ane ah?.. arah Tuan Haji 'someone'

A : minta maaf kita, inda saya tau berapa numbur telipun nya. ane unit ABC, XYZ atu... (haven't finished the line yet)
B : eh! inda jua kan inda tau!. macam mana kan tu, inda tedapat numburnya?! numbur XYZ bah!

A : inda saya pasti berapa numburnya kita.
B : inda patut eh!

A : kami inda menyimpan numbur durang, kami ada 20 unit kita.. inda saya pasti.. (again.. the sentences balum sampat habis)
B : kan be'saya'-saya tah kau! (bang! he cuts off the line)

A : *minda bermonolog*

kalau biskita disituasi macam diatas, how would you react, respond and feel?

bagi pemikiranku yang separa waras, i feel it is indeed very rude, rasa inda puas hati, marah dan macam-macam lagi. sebab you're being blamed, dimarah atas kesilapan yang inda dilakukan. tapi fikiran semakin kuat melawan kata hati, kalau tau numbur yang dipanggil is not numbur yang sebetulnya, why bother calling it in the first place? kadang, manusia ane ramai jua yang befikir untuk diri nya sendiri saja. mau manang sendiri, rasa diri labih bekuasa. jangan, cuba jauhkan sifat sedemikian. kerana yang berkuasa ada Dia. cuma Dia.



tapi kalau kan difikir sedalam-dalam nya, apa gunanya semua perasaan atu.

obviously, sudah menjadi fitrah kita sebagai manusia. akan ada punya perasaan marah, sedih dan sebagainya. but i am sure, semua atu buleh diatasi, insha Allah. perbanyakkan istighfar.

sahabat sering bertanya, samaada aku memiliki sifat marah? sudah pasti. dan aku sangat pasti. cuma aku saja yang malas untuk memikirkan dan melayani perasaan marah apabila ianya 'menyapa'. because i personally think, kita masih punya pilihan. we can either choose happiness or sebaliknya. and i choose happiness. namun, wajarlah untuk dikiaskan kepada peribahasa melayu, sarang tebuan jangan dijolok. tapi semampunya, perasaan amarah harus dikikis dan di buang jauh.

image source : google

and i found a website (prose and history) quoting a good poem on anger by Charles Lamb:

Anger in its time and place
May assume a kind of grace.
It must have some reason in it,
And not last beyond a minute.
If to further lengths it go,
It does into malice grow.
‘Tis the difference that we see
‘Twixt the serpent and the bee.
If the latter you provoke,
It inflicts a hasty stroke,
Puts you to some little pain,
But it never stings again.
Close in tufted bush or brake
Lurks the poison-swell√ęd snake
Nursing up his cherished wrath;
In the purlieux of his path,
In the cold, or in the warm,
Mean him good, or mean him harm,
Whensoever fate may bring you,
The vile snake will always sting you.

sejujurnya, hati harus ditarbiyah. inda perlu mengikut perasaan amarah. cuba untuk belajar memujuk hati dengan menganggap semua atu sebagai satu ujian. jangan sampai kitane tewas dengan hasutan syaitan, terima ianya sebagai ujian.

andai hati masih kecewa, cuba dan terus 'berbicara' dengan Sang Pencipta. hanya Dia saja 'Pendengar setia' kekalutan fikiran, ketidaktenteraman jiwa, Dia pasti memberikan 'jawapan'. percayalah.


image source : google

“Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta”
- surah Al-Ankabut 29 : 3)

semoga bermanfaat.

aku,
hamba yang masih belajar dan mencari erti kesabaran.

Jazaakumullahu Khairan!

No comments:

Post a Comment

Nuffnang