Search This Blog

Tuesday, 10 March 2015

Musibah dan Ujian

Bismillahirrahmannirrahim

Assalamualaikum Warrahmatullahi Wabarrakatuh

Sekadar ringkasan lintasan minda.

Tatkala Allah timpakan musibah dan ujian keatas kita. Hatta sekecil kecil luka dijari hingga seberat beratnya ibarat bumi digalas dibahu. Disaat itu kita mula mendekat kepada Tuhan. Menagih akan kasih dan rahmatNYA.

Sebelumnya kita cuma menjalani dan merasakan kehidupan dalam kebahagiaan dan kegembiraan. Alpa dan leka tentang kehidupan bertuhan. Kian menjauh.

Astaghfirullah.

Lihatlah betapa halusnya Allah 'menyapa' kita dengan ujian untuk menarik kita kembali beriman.  Allahuakbar!

Lihatlah hikmah pada setiap keadaan dan kejadian dengan mata hati sejernih iman. Apakah bertemu kesudahan dengan mempertikai kekurangan diri atau kelebihan insan dan sebaliknya? Akan hadirkah ketenangan rohani dengan kebencian dan amarah yang terbuku dihati? Kalaupun ya, sampai bila? (Tanyaku sendirian yang bukan mengharap sebuah jawapan)

Atau masihkah kita menyalahkan ketentuan Tuhan atas setiap perjalanan hidup kita? Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana. Aturan serta rencananNYA bukan didalam genggaman kita yang cuma hamba.

P/s : bersama memperbaiki 'posisi' iman kita. Adakah kita yang akan ingat tuhan cuma dikala duka? Alpa leka di saat suka? Wal'iyadzubillah. Doakan. Aku dan kalian terus istiqomah beriman meraih mardhatillah.. insha Allah.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang